Off to Ghana! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Mariëlle Groen - WaarBenJij.nu Off to Ghana! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Mariëlle Groen - WaarBenJij.nu

Off to Ghana!

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

10 Juni 2019 | Ghana, Accra

Dag 5 in Ghana is aangebroken. De afgelopen dagen waren een rollercoaster. Na een, zonder problemen verlopen, vlucht van ongeveer 6 en een half uur kwam ik op 06-06-2019 aan op het vliegveld van Accra, Ghana. Hier moest ik aansluiten in een super lange rij nadat ze meteen controleerden of ik wel een gele koorts stempel had en moest ik vervolgens, geheel volgens Afrikaanse stijl, lang wachten voor m'n paspoort check. M'n koffers kreeg ik daarentegen super snel. Nadat ze gecheckt hebben of de koffers die ik meenam wel echt van mij waren, mag ik doorlopen naar de aankomsthal (deze 'hal' is buiten het vliegveld). Vervolgens sta ik met mijn 2 koffers een soort van bevroren middenin de aankomsthal, super handig stilstaan middenin een drukke hal.. I know, maar zo veel prikkels kan ik niet handelen!!!! haha ;). Uiteindelijk bedenk ik me dat het misschien handig is om te gaan zoeken naar een groen shirt en Projects Abroad bordje, beide gedragen door de man die mij komt halen. Na even zoeken... Yes! Gevonden! Of nouja.. eigenlijk vond hij mij! Toch nog een voordeel aan een lang, blond en blank meisje zijn in Ghana ;). Of zoals Nyame, zo heet de man die mij kwam halen, zei: 'The moment I saw you, blond tall and so beautifull, I knew directly that you're my volunteer'. Nyame bracht mij vervolgens naar een andere chauffeur en die bracht mij naar m'n gastgezin.

Mijn gastgezin bestaat uit: Mister William Wulff, een man van dik in de 80 jaar, en zijn dochter Sheela met 2 kinderen. Eenmaal aangekomen vond ik mister William Wulff in zijn schommelstoel op de veranda/buitenplaats. Dit is trouwens de plek waar je hem praktisch de hele dag kan vinden, slapend of luisterend naar de radio. Na een korte kennismaking geeft hij mij een rondleiding door zijn huis. Ik slaap momenteel alleen op een 2-persoonskamer en later komt er waarschijnlijk nog iemand bij. In de kamer naast mij slapen 2 andere vrijwilligers, een meisje uit Engeland en een meisje uit Zwitserland, beide 23 jaar en beide hier voor het Social Work project.

De volgende dag, 07-06, is Induction Day. Wat betekent: uitleg over het project, rondleiding door de stad en uitleg over hoe waar te komen. In Accra is de goedkoopste (2 cedis, deel dat door 6 en je hebt het aantal euro's) manier om je te verplaatsen Trotro's. Lees: mini busjes waar ze zo veel mogelijk mensen en spullen in proppen en waarmee ze over de weg scheuren terwijl een Ghanees uit het raam (of met de deur open) hangt en overstaanbaar de bestemming van de Trotro herhaaldelijk blijft schreeuwen. Oh ja, verkeersregel in Accra: wie het hardst en vaakst toetert en het meeste lef heeft, heeft voorrang. Stoppen voor voetgangers die over willen steken? Nee. Misschien als je oud bent of geluk hebt, maar over het algemeen is het zo hard mogelijk rennen op het juiste moment. Om bij mijn voetbalproject te komen moet ik gebruik maken van een Trotro, uitdaging.. ;) Maar ik denk dat ik er wel aan ga wennen en het onverstaanbare geschreeuw uiteindelijk ga verstaan. In de avond ben ik met de andere vrijwilligers naar een bar gegaan.

Afgelopen weekend, 08-06, stond mijn 1e trip op de planning. In de weekenden zijn de meeste vrijwilligers vrij van hun project namelijk en gaan ze vaak reizen. Samen met de andere vrijwilligers, 3 andere meisjes en 3 jongens, ben ik naar Maranatha Beach Camp gegaan. Alle vrijwilligers komen uit verschillende landen: Maleisie, Engeland, Frankrijk, Canada en Zwitserland, zoveel Engels praten dat ik al bijna alleen maar in het Engels denk ;). Super mooie plek waar je even kan ontsnappen aan de drukte van Accra. Hier hebben we een heleboel verschillende kaart spelletjes gedaan en genoten van de rust en de zon. Na een nacht hier overnacht te hebben, hebben we een 3 uur durende boottrip gedaan. Hier betaalde 54 cedis voor (= 9 euro). De boottrip ging langs de grens tussen rivier en zee, de mangroove, crocodile island en rum island. Crocodile island is iets wat ik in Zuid-Afrika probeerde te ontwijken, met succes, maar de andere vrijwilligers wilden hier wel heen dus hebben we dit toegevoegd aan de boottrip. Vertel.. Crocodile island, wat houdt dat in? Nou, stel je een stukje water, wat zand en een betonnen muurtje vierkant eromheen gebouwd en dan 3 krokodillen erin plaatsen en dan heb je een goed beeld. Voeg daar nog een regenton middenop het eilandje met wat baby krokodillen erin aan toe en je plaatje is compleet. De boottrip in zijn geheel stelde weinig voor, maar het proeven van verschillende soorten rum op het einde maakte een hoop goed ;). Na de boottrip hebben we nog wat spelletjes gedaaan en geluncht en zijn daarna terug gaan reizen naar Accra. Thuis aangekomen kregen we om 21.30 uur nog wat spaghetti en daarna zijn we gaan slapen. Was ik aan toe na de reis die zo'n 3 uur duurde terug naar Accra in een Trotro. Dan ben je toe aan met je benen gestrekt op een bed liggen. Ik heb namelijk, suprise suprise, veel te lange benen voor een Trotro. Dus mijn tijd daarin breng ik door dubbelgevouwen met m'n benen in m'n nek. Super comfortabel ;)

Vanochtend, 10-06, was mijn 1e ervaring met de bucket shower. Bij mijn gastgezin hebben ze een normale douche en een bucket shower. Beide met koud water, maar dat is prima aangezien het hier overdag zo'n 30-35 graden is en in de avond+ 's nachts blijft het 26-30 graden. Wanneer er geen stroom is of de watertank is leeg, dan maak je gebruik van de bucket shower: een emmer water met daarin een kleiner bakje die je steeds leeggooit over jezelf. Oh en moet je naar de wc als het water op is/er geen stroom is, dan moet je na die tijd iemand van het gastgezin roepen om te vragen hoe je de wc moet doorspoelen. Hun antwoord: 'Oh don't worry, leave it like that and I will come and flush it for you'. Schaamte moet je heel snel loslaten hier ;). Je wc papier gooi je namelijk ook niet in de wc, maar in een open prullenbakje, welke later geleegd wordt door iemand van het gastgezin.

Morgen, 11-06, start mijn voetbalproject. De mensen daar zijn super enthousiast over mijn komst en mij is al gevraagd om ze de komende weken wat Nederlands te leren (suggesties voor wat ik ze kan leren zijn welkom!). Zin in!

Ohja, mama maak je geen zorgen over eten, want ik krijg hier 3x zoveel als dat ik thuis eet ;) haha! Ontbijt met brood en jam en op dinsdag en donderdag krijgen we er ei of een worstje bij, lunch is warm eten (fried rice of iets in die richting) en nog avond eten en het toetje is vaak fruit!

Voor nu laat ik het hier bij. Ik ga proberen wat foto's toe te voegen, maar of dit lukt hier weet ik niet. Ik weet nog niet wanneer ik weer iets ga/kan schrijven en misschien was dit eenmalig, maar we zullen zien! :)



  • 10 Juni 2019 - 12:20

    Gerbrich:

    Woooowwww! Wat een avontuur! En zo'n andere wereld! Het klinkt alsof je al heel veel gedaan hebt in de paar dagen dat je er bent. Heel veel succes en plezier op het project! Geniet ervan topper!
    Liefs, Gerbrich

  • 10 Juni 2019 - 18:18

    Peter:

    Dag Marielle, wat een indrukwekkend begin. Ik heb er een moo beeld bij. Geniet en veel succes de komende dagen! Liefs Peter.

  • 12 Juni 2019 - 07:45

    Pap En Mam:

    ❤️

  • 14 Juni 2019 - 11:17

    Saskia Vedelaar:

    Mooi verslag en foto’s.
    Vraagje: Hoeveel zonnebrand heb je mee en hoeveel deet tegen vliegen?
    En heb je nog meer tips voor als mijn jongens naar Malawi gaan?
    Ik ben erg benieuwd naar jou ervaring daar. Hoop gauw meer van je te horen.
    Heel veel liefs uit Groningen.

  • 17 Juni 2019 - 12:07

    Melanie:

    Geniet ervan, Mar❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 10 Juni 2019
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 2325

Voorgaande reizen:

06 Juni 2019 - 26 Juni 2019

Vrijwilligerswerk in Ghana - Projects Abroad

Landen bezocht: